Dyktanda w biegu, czyli jak wykorzystać zajęcia ruchowe do nauki ortografii
Uczniowie nie przepadają za nauką ortografii, za to uwielbiają biegać i rywalizować. Udało nam się to połączyć w klasie czwartej podczas lekcji z „Akademii pana Kleksa” J. Brzechwy. W ramach podsumowania pracy z lekturą uczniowie zostali podzieleni na dwuosobowe grupy. W każdej wybraliśmy tzw. biegacza, który miał za zadanie podbiec do kartki z dyktandem, przeczytać zdanie lub zdania, następnie podbiec do kolegi, koleżanki „pisarza” i podyktować jak największą ilość zapamiętanych wyrazów czy zdań. Pisarz zapisywał to, co usłyszał. Uczniowie mogli w trakcie zamieniać się rolami. Biegacz mógł biegać tyle razy, ile potrzebował! Podczas zabawy obowiązywała cisza i nie wolno było wykrzykiwać głośno przeczytanych zdań.
Metoda ta sprawdziła się doskonale. Uczniowie ćwiczyli czytanie, prawidłową wymowę, spostrzegawczość i czujność ortograficzną, a przy okazji doskonalili współpracę w grupie. Ćwiczenie dostarczyły im mnóstwa pozytywnej energii i radości z samego rana zwłaszcza, że była to pierwsza poniedziałkowa lekcja. Uczniowie byli bardzo aktywni i zaangażowani! Świetnie sobie poradzili z ,,trudną ortografią”.