PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
- IM. ŚWIĘTEGO STANISŁAWA KOSTKI
W NOWEJ WSI SZLACHECKIEJ
Zadania programu
- Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej
i regionalnej. - Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
- Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
- Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
- Edukacja proekologiczna.
Sposób realizacji celów programu
Zadania programu |
Spodziewane efekty |
Metody realizacji |
Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej. |
· poznanie przez uczniów symboli narodowych, · poznawanie przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich, · poznawanie sylwetek słynnych Polaków, patrona szkoły |
· uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym (np. Dzień Patrona Szkoły), · prowadzenie kroniki szkolnej, · pogadanki w czasie godziny wychowawczej |
Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa |
· znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły, · znajomość zasad bezpieczeństwa pożarowego, · wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się · uczenie prawidłowych zachowań · zapoznanie dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu |
· przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową, · prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego, · spotkania z policjantami, · spotkania ze strażakami, · spotkania z ratownikami medycznymi |
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu |
· rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych · kształtowanie krytycznego myślenia i konstruktywnego podejmowania decyzji, · kształtowanie umiejętności życiowych, samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, · kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie, · zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała, · stosowanie zasad zdrowego stylu życia, odżywiania, · wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy · ukazywanie szkodliwości palenia papierosów, spożywania alkoholu, stosowania środków psychoaktywnych dla rozwoju psychofizycznego człowieka, · kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, internetu, gier komputerowych, · zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby, · przedstawienie wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka, · poznanie zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną, · poznanie procedur postępowania |
· lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną, · pogadanki na godzinach wychowawczych, · programy profilaktyczne, m. in. „Trzymaj formę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Bieg po zdrowie”, · organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym, · konkursy i działania dotyczące zdrowego stylu życia, · organizowanie kół zainteresowań, · lekcje wychowania fizycznego i zajęcia szkolnego koła sportowego, · organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych, · spotkania z pedagogiem, · spotkania z pielęgniarką, · projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień · cykl spotkań „absolwent z pasją”, · warsztaty i spektakle profilaktyczne |
Kształtowanie postaw prospołecznych, nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi. |
· wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd., · uczenie wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady tolerancji, · organizowanie pomocy koleżeńskiej, · eliminowanie ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych, · poznanie elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej |
· kontakty z rodzicami, · spektakle profilaktyczne, · pogadanki, · dyskusje, · działania z zakresu wolontariatu, m. in. Gwiazdka dla zwierzaka, Góra grosza, Wyślij pączka do Afryki |
Edukacja proekologiczna. |
· umiejętność obserwowania przyrody, · uświadomienie odpowiedzialności za środowisko, · poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym |
· wycieczki po okolicy, do parku, lasu, spotkania z leśniczym, dokarmianie ptaków i zwierząt, · udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi |
Szkoła Podstawowa im. Świętego Stanisława Kostki w Nowej Wsi Szlacheckiej prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną z zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania dziecka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej.
Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów
i nauczycieli.
Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:
- Indywidualne i zbiorowe spotkania nauczycieli z rodzicami zgodnie z harmonogramem pracy Szkoły i według potrzeb.
- Zapoznanie rodziców z:
- zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i Szkole,
- przepisami dotyczącymi zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,
- organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej, harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez Szkołę.
- Pedagogizację rodziców realizowaną wspólnie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, lekarzem, pielęgniarką, GOPS, policją, parafią mającą na celu poszerzenie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych.
- Udział rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy profilaktyczno – wychowawczej Szkoły.
Rodzice:
- towarzyszą i wspierają dziecko w jego rozwoju i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
- wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
- aktywnie uczestniczą w życiu Szkoły i w organizowanych warsztatach dla rodziców,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z internetu),
- zapewniają dziecku warunki do wszechstronnego prawidłowego rozwoju.
Wychowawcy i nauczyciele:
- starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia,
- opracowują i realizują szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
- prowadzą dokumentację nauczania,
- doskonalą umiejętności w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami,
- wzmacniają kompetencje wychowawcze uczestnicząc w wewnątrz- i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego,
- doskonalą kompetencje w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych oraz profilaktyki stosowania takich środków,
- wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
- dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptację ucznia w klasie,
- wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- informują rodziców o ofercie i formach pomocy psychologiczno-‑pedagogicznej, w tym również specjalistycznej,
- informują uczniów, wychowanków i rodziców o konsekwencjach prawnych związanych
z używaniem środków psychoaktywnych i procedurach w przypadku podejrzenia używania środków psychoaktywnych, - integrują oddział,
- wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków,
- oceniają zachowania uczniów,
- promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
- inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły
i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji, - współpracują z dyrektorem szkoły,
- współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi,
- udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
- wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
- informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
- inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
- reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
- wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
- współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
- proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią,
- realizując zadania określone w niniejszym programie stosują aktywne metody pracy.
Uczniowie:
- współorganizują imprezy i akcje szkolne,
- znają normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej i przestrzegają ich,
- akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
- współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
- świadomie kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
- mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.
Ewaluacja programu
Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji
i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od uczniów, rodziców
i nauczycieli oraz służą doskonaleniu pracy i pomocy w opracowaniu kolejnej wersji programu.
Sposoby i środki ewaluacji:
- obserwacja i analiza zachowań uczniów,
- diagnoza obejmująca zagrożenia wynikające z używania środków zastępczych, substancji psychotropowych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
- obserwacja postępów w nauce,
- frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
- udział w konkursach.
Narzędzia ewaluacji:
- obserwacja,
- rozmowa, wywiad diagnostyczny,
- ankieta,
- analiza szkolnej dokumentacji.