PROGRAM PROFILAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

  1. IM. ŚWIĘTEGO STANISŁAWA KOSTKI

W NOWEJ WSI SZLACHECKIEJ

 

 

Zadania programu

  1. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej
    i regionalnej.
  2. Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.
  3. Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu.
  4. Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.
  5. Edukacja proekologiczna.

 

Sposób realizacji celów programu

 

Zadania programu

Spodziewane efekty

Metody realizacji

Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej i regionalnej.

·         poznanie przez uczniów symboli narodowych,

·         poznawanie przez uczniów najbliższej okolicy, stolicy i innych miast polskich,

·         poznawanie sylwetek słynnych Polaków, patrona szkoły

·         uczestnictwo w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym (np. Dzień Patrona Szkoły),

·         prowadzenie kroniki szkolnej,

·         pogadanki w czasie godziny wychowawczej

Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa
i zdrowia oraz uczenie prawidłowej reakcji na te zagrożenia.

·         znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły,

·         znajomość zasad bezpieczeństwa pożarowego,

·         wdrażanie uczniów do przestrzegania podstawowych zasad bezpiecznego zachowania się
w czasie lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, w drodze do szkoły i ze szkoły,

·         uczenie prawidłowych zachowań
w razie np. pożaru, wypadku, kradzieży,

·         zapoznanie dzieci z właściwym zachowaniem na wypadek alarmu

·         przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową,

·         prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego,

·         spotkania z policjantami,

·         spotkania ze strażakami,

·         spotkania z ratownikami medycznymi

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

·         rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych
i społecznych,

·         kształtowanie krytycznego myślenia i konstruktywnego podejmowania decyzji,

·         kształtowanie umiejętności życiowych, samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

·         kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie,

·         zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała,

·         stosowanie zasad zdrowego stylu życia, odżywiania,

·         wdrażanie uczniów do umiejętnego organizowania warsztatu pracy
i zachowania higieny psychicznej,

·         ukazywanie szkodliwości palenia papierosów, spożywania alkoholu, stosowania środków psychoaktywnych dla rozwoju psychofizycznego człowieka,

·         kształcenie umiejętności krytycznego wyboru informacji medialnych, zagrożeń ze strony mediów, skutków uzależnień od telewizji, internetu, gier komputerowych,

·         zapoznanie z optymalnym rozkładem posiłków w ciągu doby,

·         przedstawienie wpływu niektórych pokarmów na zdrowie człowieka,

·         poznanie zasad zdrowego odżywiania się i ich wpływu na zdrowie i kondycję fizyczną,

·         poznanie procedur postępowania
w przypadku podejrzenia użycia środków psychoaktywnych

·         lekcje przedmiotowe i zajęcia realizujące edukację zdrowotną,

·         pogadanki na godzinach wychowawczych,

·         programy profilaktyczne, m. in. „Trzymaj formę”, „Czyste powietrze wokół nas”, „Bieg po zdrowie”,

·         organizacja czynnego wypoczynku w czasie wolnym,

·         konkursy i działania dotyczące zdrowego stylu życia,

·         organizowanie kół zainteresowań,

·         lekcje wychowania fizycznego i zajęcia szkolnego koła sportowego,

·         organizowanie zajęć w terenie, wycieczek pieszych, rowerowych,

·         spotkania z pedagogiem,

·         spotkania z pielęgniarką,

·         projekcja filmów na temat profilaktyki uzależnień

·         cykl spotkań „absolwent z pasją”,

·         warsztaty i spektakle profilaktyczne

Kształtowanie postaw prospołecznych, nawyków kulturalnego zachowania, wrażliwości na potrzeby innych, uczciwości, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

·         wdrażanie do poszanowania odmienności innych w sferze, poglądów, upodobań i zainteresowań, wyglądu zewnętrznego, sytuacji materialnej itd.,

·         uczenie wrażliwości na potrzeby innych, przyswajanie sobie podstawowych zasady tolerancji,

·         organizowanie pomocy koleżeńskiej,

·         eliminowanie ściągania, wyręczania się innymi, wykorzystywania innych,

·         poznanie elementarnych norm współżycia społecznego w grupie rówieśniczej

·         kontakty z rodzicami,

·         spektakle profilaktyczne,

·         pogadanki,

·         dyskusje,

·         działania z zakresu wolontariatu, m. in. Gwiazdka dla zwierzaka, Góra grosza, Wyślij pączka do Afryki

Edukacja proekologiczna.

·         umiejętność obserwowania przyrody,

·         uświadomienie odpowiedzialności za środowisko,

·         poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem naturalnym

·         wycieczki po okolicy, do parku, lasu, spotkania z leśniczym, dokarmianie ptaków i zwierząt,

·         udział w akcjach: Sprzątanie świata, Dzień Ziemi

 

Szkoła Podstawowa im. Świętego Stanisława Kostki w Nowej Wsi Szlacheckiej prowadzi działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną z zakresu promocji zdrowia oraz wspomagania dziecka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej i aksjologicznej.

 

Program wychowawczo-profilaktyczny jest realizowany w oparciu o współpracę rodziców, uczniów
i nauczycieli.

 

Współpraca z rodzicami jest realizowana poprzez:

  1. Indywidualne  i zbiorowe spotkania nauczycieli z rodzicami zgodnie z harmonogramem pracy Szkoły i według potrzeb.
  2. Zapoznanie rodziców z:
  • zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi w danej klasie i Szkole,
  • przepisami dotyczącymi zasad oceniania klasyfikowania i promowania uczniów,
  • organizacją opieki psychologiczno-pedagogicznej, harmonogramem zajęć pozalekcyjnych organizowanych przez Szkołę.
  1. Pedagogizację rodziców realizowaną wspólnie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, lekarzem, pielęgniarką, GOPS, policją, parafią mającą na celu poszerzenie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych.
  2. Udział rodziców w podejmowaniu decyzji istotnych dla pracy profilaktyczno – wychowawczej  Szkoły.

Rodzice:

  • towarzyszą i wspierają dziecko w jego rozwoju i zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa,
  • wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą,
  • aktywnie uczestniczą w życiu Szkoły i w organizowanych warsztatach dla rodziców,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci (np. czuwają nad bezpiecznym korzystaniem z internetu),
  • zapewniają dziecku warunki do wszechstronnego prawidłowego rozwoju.

Wychowawcy i nauczyciele:

  • starają się poznać sytuację rodzinną i osobistą ucznia,
  • opracowują i realizują szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
  • prowadzą dokumentację nauczania,
  • doskonalą umiejętności w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami,
  • wzmacniają kompetencje wychowawcze uczestnicząc w wewnątrz- i zewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego,
  • doskonalą kompetencje w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków psychoaktywnych oraz profilaktyki stosowania takich środków,
  • wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się,
  • dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptację ucznia w klasie,
  • wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
  • informują rodziców o ofercie i formach pomocy psychologiczno-‑pedagogicznej, w tym również specjalistycznej,
  • informują uczniów, wychowanków i rodziców o konsekwencjach prawnych związanych
    z używaniem środków psychoaktywnych i procedurach w przypadku podejrzenia używania środków psychoaktywnych,
  • integrują oddział,
  • wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków,
  • oceniają zachowania uczniów,
  • promują osiągnięcia klasy i pojedynczych uczniów,
  • inspirują pracę zespołową w klasie, przydzielają zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły
    i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji,
  • współpracują z dyrektorem szkoły,
  • współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądami rodzinnymi,
  • udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów,
  • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,
  • informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach,
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu,
  • reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań,
  • wspólnie z pedagogiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia,
  • współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą,
  • proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią,
  • realizując zadania określone w niniejszym programie stosują aktywne metody pracy.

Uczniowie:

  • współorganizują imprezy i akcje szkolne,
  • znają normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej i przestrzegają ich,
  • akceptują innych uczniów i szanują ich prawa,
  • współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności,
  • świadomie kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni,
  • mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej.

Ewaluacja programu

Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji
i ocenie. Informacje na temat działania programu i jego efektów pochodzą od uczniów, rodziców
i nauczycieli oraz  służą doskonaleniu pracy i pomocy w opracowaniu kolejnej wersji programu.

Sposoby i środki ewaluacji:

  • obserwacja i analiza zachowań uczniów,
  • diagnoza obejmująca zagrożenia wynikające z używania środków zastępczych, substancji psychotropowych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
  • obserwacja postępów w nauce,
  • frekwencja na zajęciach dydaktycznych,
  • udział w konkursach.

Narzędzia ewaluacji:

  • obserwacja,
  • rozmowa, wywiad diagnostyczny,
  • ankieta,
  • analiza szkolnej dokumentacji.

 

Kontakt

Szkoła Podstawowa im. Świętego Stanisława Kostki
ul. Szkolna 2
32-060 Nowa Wieś Szlachecka
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
 
Sekretariat
poniedziałek - piątek 7.00 - 15.00
tel. 12 270 79 67

 

Społeczność

Początek strony